Nevérs-Le Recoux - Reisverslag uit San Justo de la Vega, Spanje van B. Craenen-Winkels - WaarBenJij.nu Nevérs-Le Recoux - Reisverslag uit San Justo de la Vega, Spanje van B. Craenen-Winkels - WaarBenJij.nu

Nevérs-Le Recoux

Door: Betti

Blijf op de hoogte en volg B.

28 December 2018 | Spanje, San Justo de la Vega

Ma.25 mei Espace Benevent Bernadette Soubirous Nevèrs
2e Pinksterdag;
We ontbijten in het café gedeelte en daarna is het afreken de fietsen uit de garage halen weer oppakken en dan gaan we vandaag richting Nevers. Het is een beetje bewolkt maar niet erg warm en dat is fijn om te fietsen. Vandaag moeten we een keuze maken door een vlakker gebied of over de routevariant die rustiger maar heuvelachtiger is?? We kiezen voor de vlakke. Onderweg in Guipy vinden we een lokale vignotheek waar men ook koffie drinkt. Het is normaal om ongeveer 10.30u. een kopje koffie met een praatje te maken. We zijn daarvan getuigen in een héél gezellig klein winkeltje.
Karaktervolle eigenaar met een franse claque op die een heerlijk kopje koffie serveert. Ondertussen kijk ik mijn ogen uit , er is zoveel te zien van wijn tot champagne, cognac en theeën, chocolade en cadeautjes als zeep, snoep, lokale producten en wat al niet meer… We komen aan de praat maar ik moet nodig dus vraag ik naar het toilet, ook dat is erg origineel onder de trap verstopt , op slot met een haakje, de schoonmaakmiddelen erachter en pas op voor je hoofd Jan!!! Als we er zo een half uurtje hebben gezeten mag ik een foto van hem maken en dan stappen we weer op. Het worden vandaag +/- 65km’s en we zien in deze streek duidelijke kenmerken van het Keltisch rijk. We fietsen van af Balleray weer langs het water en dat is echt heerlijk, mooie vlakke wegen en niet al te druk. Als we Nevers over de brug binnen komen zijn we blij dat we hier logeren en zoeken onze weg naar het Klooster Benevent Bernadette Soubirous. Ondertussen dat ik zoek, hoor ik een knal, en jawel nu is er een spaak van mijn wiel stuk, Jan repareert die met de kevlar en daarna we vinden ons klooster na wat vragen aan voorbijgangers..Voordat we naar binnen gaan komen we bij een soort hokje waar we ons moeten melden, we krijgen direct een stempel Een hele ervaring om in de cellen van vroegen te slapen. Ieder een eigen bed en geen douche op onze kamen. Een gezamenlijke douche op de gang en dat is netjes en voldoende. Hele lange gangen en we treffen in de refter ook nog Nederlanders en Belgen die ook deze weg gevonden hebben. Ook de franse Patrick uit Nantes heeft een kamer geboekt, echter hij vind deze erg duur en vraagt ons naar onze bevindingen. Wij hebben geboekt via Booking.com en wisten waar we aan toe waren, hij komt binnen en vraagt om logies, de receptioniste is daar kennelijk niet helemaal volledig in geweest met info. Ja, je moet zelf opletten dat je niet te veel betaald! Naastenliefde is dus ver te zoeken aan de balie, er moet geld binnenkomen!!
Afijn, we bezoeken de Kathedraal, zien Bernadette in de kist liggen, het geheel wordt buiten opgeleukt met een grot ( zoals in Lourdes) compleet met Maria en knielbankjes. Het is een echte trekpleister. Er komen hele busladingen naar kijken. Binnen in het klooster merk je er niets van en als we op onze kamer zijn ook niet, heerlijk rustig. We besluiten om de stad te gaan bekijken omdat het nog vroeg is(16.30u.). We zien daar weer Patrick en lopen langs de andere kerk waar ook prachtige glas in lood ramen inzitten. We kunnen nog net naar binnen en daarna pakken we een lekker biertje op een terras. Ook het diner doen we in het centrum met een lekker glaasje wijn en zijn net op tijd binnen als het gaat regenen. Daarna gaan we nog even naar de wifi ruimte en treffen daar meerdere mensen waar we even gezellig mee praten voor we gaan slapen. Een heerlijke nachtrust hebben we gehad als we de volgende morgen opstaan en gaan ontbijten. Wat een lange gangen hier zeg…. Voor dat je in de refter bent, heb je al honger. We treffen weer de Nederlander( Jos) en de Belg
Werner en schuiven bij hen aan, wat eigenlijk niet de bedoeling was de bediening wilde ons aan een eigen tafel zetten maar wij kozen onze plek zelf.. Omdat we al afgerekend hadden gisteren bij aankomst konden we onze fietsen gezamenlijk uit de garage halen en op pad.

Di.26 mei hotel L’Ecu Saint Amand Montrond (Patrick uit Nantes)
Het eerste routeboekje is uit en we sturen dat vandaag terug en zoeken voor mijn spaak een fietsenmaker,
helaas heeft deze geen goede maat maar we gaan toch op weg. Ook al is de spaak niet gerepareerd we hebben nu de ervaring dat het met een kevlar ook goed fietsen is. Het vertrek uit Nevers heeft nogal wat voeten in aarde, weg uit een stad valt niet altijd mee en na wat heen-en-weer gefietst zijn we dan toch op de juiste route.
We fietsen lang het Berry kanaal vanaf Sancoins en komen onderweg Patrick ui Nantes tegen. Hij heeft geen eten bij zich maar omdat we ’s-morgens bij de Aldi in een verpakking 3 stokbroodjes mee hadden konden we die hem aanbieden. Ook een appeltje, bouillon en koffie viel hem samen met ons ten deel. Het geeft een goed gevoel iemand te kunnen helpen en we kletsten in het Frans/Engels samen wat af. Anderhalf uur later gaat ieder zijns weegs en Patrick zegt nog dat hij hoopt dat we ook van zijn land gaan houden… Het weer blijft mooi en we prijzen ons gelukkig dat het “bijna” niet regent tijdens onze wég..We willen naar Saint Amant Montrond en dat zijn ruim 70 km’s dus doorfietsen maar!!. Het lukt aardig omdat de weg langs een kanaal gaat en alle wegen vrij vlak zijn. Geregeld zien we een narrow boat, die we kennen vanuit Engeland. Leuk smalle boten waar je overal mee kunt komen op de smalste wateren. We komen aan met 1012 km op onze teller. Wéér een mijlpaal erbij…… Hotel de L’Ecu in Saint Armand is weer een écht Frans hotelletje, mooie oude inrichting maar under construction! Gelukkig wel schoon, door verbouwingen ook hier en daar stoffige trappen en kozijnen. Maar dit alles weegt niet op tegen de ontegenzeglijk vriendelijkheid en behulpzame gastheer die zelf de boel opknapt. De kamer die we krijgen is voorzien van een nieuwe badkamer met mooi sanitair. De eigenaar doet dat allemaal zelf en het moet gezegd, petje af.
Onze fietsen komen onder een stenen wenteltrap te staan en het past maar net. Beneden in het restaurant (=gesloten) is het een beetje stoffig, daar slaat hij nogal eens de aangeleverde goederen op. We moeten erop uit voor ons diner en we vinden een pub (Irish) waar een motor binnen aan het plafond hangt. Het zijn allemaal jonge mensen die ons bedienen en spreken ook Engels. Handig,maar alleen wij zitten in het restaurant gedeelte terwijl de andere gasten in het cafégedeelte eten…toch niet echt gezellig.
‘s-Morgens bij het ontbijt worden we door de eigenaar zelf bediend en er blijken nog meer gasten te zijn, die hadden we niet gehoord. Ook zijn voorliefde voor Napoleon zie je in de ontbijtruimte terug. We gaan betalen en proberen onze fietsen onder de wenteltrap vandaan te halen, hierna gaan we op zoek naar de fietsenmaker die mijn spaak kan repareren. Gelukkig zij n er 2 in dit stadje en bij eentje vinden we de juiste maat spaken en kan hij ook mijn fiets repareren, wat hij ook meteen doet.

Wo.27 mei hotel du Commerce La Chatre
Mooi nu kunnen we verder, op naar La Châtre. We steken de Berry meerdere keren over, onze weg slingert zich over de meanderende Berry heen. Vandaag fietsen we ongeveer 50km en het is geen zware dag en bij La Châtre aangekomen zien we direct een klein gezellig pleintje waar het Hotel du Commerce aan ligt in
een hoek van het plein. We mogen onze fietsen in het restaurant stallen (gek hoor) en we worden naar de 2e verdieping van het hotel gebracht. Sjonge jonge, wat een trap, je moet echt dronkenman’s benen hebben om boven te komen en ook naar beneden lijkt het of je te veel gedronken hebt…Mooie gerenoveerde kamer met dito badkamer en ook weer een grote “droogkast” waar we onze gewassen kleding in hangen die we morgen weer kunnen aantrekken. Het is tijd voor een biertje en met dit mooie weer ook goed om je dorst te lessen. Daarna verkennen we de boel, gaan op zoek naar nog een stempel en hebben een diner in het hotel zelf. Lekker maaltje en we ontmoeten nog twee fietsende pelgrims die hier eten. Het is gezellig en we gaan daarom laat naar bed, ook vanwege het warme weer. Gelukkig is er airco en kunnen we in een frisse kamer gaan slapen. Maar slapen doe ik niet snel want het plein beneden wordt pas héél laat (00.30u.) opgeruimd, alle stoelen op elkaar stapelen en schuiven naar de ruimte waar ook wij onze fietsen hebben staan. Hmmm, hoop dat ik ben uitgerust morgenvroeg.

Do.28 mei Paul Green les Châtres
Gelukkig is dat het geval en na een lekker ontbijtje op het terras (mooi weer) gaan we vandaag van de route afwijken om naar Cheniers te gaan. Ook hier is het even zoeken en moeten we met de GPS aan de slag, de beschrijving uit het boekje snappen we beide niet goed. Daardoor is het een beetje een humeurige sfeer en moeten we ons ff herpakken om opnieuw te kunnen starten. Ook dát is onze weg….
Jan heeft de routekaart omdat ikzelf niet in het boekje kan zien waar we heen moeten. Het is erg warm onderweg maar het fietsen gaat voorspoedig en omdat we gebeld hebben of er plek is op de camping Moulin de Piot komen we rond 16.00u. heel tevreden aan en melden ons bij de receptie, helaas gereserveerd?? Bij wie??? vraagt ze, niet bij mij, ik ben altijd hier en alles is vol momenteel…wie heeft u aan de telefoon gehad, een man?/ kan niet. Wat nu, ik vraag ik mijn beste Frans of zij misschien een oplossing weet in deze buurt, zij gaat aan de slag en warempel er is iemand Yvonne van der Heijden die misschien iemand kan traceren en ons kan hebben voor 3 dagen. We willen erg graag ARI en DIA opzoeken die eerder deze camping beheerden en via een slinkse weg zijn uitgeschakeld door de Burgemeester. Daar kan de huidige eigenaresse niets aan doen en omdat zij zo voortvarend is hebben we in no-time een onderkomen geregeld toe we in Auberge La Chaumière in Cheniers een kop koffie gingen drinken.

Zij hebben gelukkig noodopvang mogelijkheden voor zulke situaties.
We treffen die Yvonne bij het postkantoor omdat we naar wifi op zoek gingen, zij hielp ons naar Paul Green en deze Joviale Engelsman heeft ons prima opgevangen. Een mooie rustige buurt een kleine 7 km boven Cheniers waar hij een dubbel huis bezit en daar een B&B in verzorgt. Gelukkig voor ons heeft hij dit jaar alleen plannen om de tuin op te knappen en dus is de B&B beschikbaar. Geweldig mooie tuin en een honden twee katten lopen er rond, we hebben er geen last van maar Paul vraagt ons toch, op te letten dat de katten niet naar binnen gaan. We vergapen ons aan het
fantastische bed in Elvis-stijl… wat een fout bed zeg! we douchen ons en gaan de tuin in voor een lekker biertje, Paul meld wel dat hij vanavond niet kan koken voor ons daar hij hier niet op heeft gerekend met de boodschappen. Gelukkig hebben we voor zulke situaties noodrantsoenen mee en kunnen we onszelf een lekker soepje, pastamaaltijd en heerlijk toetje klaarmaken in de keuken die het B&B heeft. Dat nuttigen we op het terras en kunnen het niet laten van het toetje een
foto te nemen, La douce France…… hier blijven we ff hangen en gelukkig blijft het goed weer..

Vrij.29 mei /Paul Green les Châtres
Vandaag gaan we even boodschappen doen en dan bellen we Ari en Dia op, zij zijn zeer verbaasd dat we bellen en het toeval wil dat Ari net even thuis is. We kunnen dus wat afspreken voor vanmiddag en hij kan ons ontmoeten rond 16.00u. Het was even zoeken en vragen op de locatie die hij had uitgelegd, via Lournioux en Theix kwamen we bij Lieux dit Chaumont aan. Dia was samen met een opvangkind thuis en even later kwam Ari terug van zijn werk. Een heel gezellig weerzier en goed te zien dat zij het goed maakten, Ook DIA zag er goed uit, iets waarvan we ons konden herinneren dat dit ten tijde van het campingbeheer wel anders was geweest. Wel zeer behulpzaam en lief zoals we haar kenden en ook Ari nog hetzelfde, wat een gezelligheid bracht hij mee. Zij hadden momenteel een jongen van een jaar of 12 in huis die de moderne communicatiemiddelen niet kon missen en helemaal verslaafd was geworden, aan hun de taak om hem weer op het goede niveau te brengen. Een leuk jong waar we een gezellig gesprek mee hadden en goed aanspreekbaar , hijzelf zag ook zijn probleem wel en was blij dat hij daar werd opgevangen, hij miste zijn vrienden wel maar was niet verdrietig.
Van Ari hoorden we waarom er géén plaats was op de Moulin, er was een conferentie met alle opvangjongeren en dus alles vol. Jammer maar we hadden een onderkomen en hij kende Paul ook, de groeten doen?? Ja ja, en na anderhalf uur te hebben gepraat zouden we weer terug, nu al?? Hij was zichtbaar teleurgesteld maar omdat daar het erg heuvelachtig was wilden we niet in het donker terugfietsen, je kon er gemakkelijk verdwalen. Nog nagenietend tijdens het teruggaan zagen we het joch(naam vergeten) de berg op en af rennen om zo gewicht kwijt te raken, dapper hoor. Dat deed hij dagelijks 2x en probeerde ook het aantal op- en -af te vermeerderen. Goed bezig! Op tijd terug konden we aan een heerlijk maal aanschuiven samen met Paul aten we een maaltje met soep vooraf daarna kip , groenten en aardappelen en tot slot ook nog een toetje. Heerlijk om dagelijks te worden verwend.
Za.30 mei Paul Green les Châtres.
Vandaag gaan we in Aiguirande bij de supermarkt inkopen doen en naar de Bank, de Apotheek en lekker snuffelen, helaas niet alles is open en we doen het hoognodige waarna we langs een andere weg terug fietsen. We waren gewaarschuwd voor loslopende honden en inderdaad op de heenweg hebben we even gemeend de fluit te moeten gebruiken, gelukkig kwam de baas snel genoeg buiten om zijn hond onder appèl te houden. Mooi er zijn ook hier alleen maar waakhonden, voor de rest moeten ze hun mond houden… Vandaag is Paul zelf uitgenodigd op een BBQ en koken we voor onszelf.
Gaandeweg hebben we ook wel weer zin om verder te trekken maar we kunnen niet te vroeg aankomen in de Dordogne bij Harrie en Ria want Ine en Eic zijn daar een paar weekjes met vakantie en die maken kwartier voor ons…. Ook Wicks zullen we daar treffen. Mijn verjaardag komt dichterbij. Na het afrekenen de volgende morgen en de afspraak dat Jan enkele boekjes zal opsturen over Nederlandse automerken gaan we dan weer op pad.

Zo.31 mei Relais st.Jaques Bénévent L’Abey 9
We zoeken weer een weg terug naar De Wég via Dun-le-Pastel gaan we via de D913 naar de D5 te volgen om zo weer bij Benevent l’Abbaye op de oude weg terecht te komen..
Dat lukt aardig bij Le Grand Bourg zijn we weer op streek,ook omdat we niet veel Pelgrims tegenkomen op de fietswegen, zijn we verbaasd dat we vandaag een tweede wandelaar zien en wel een Nederlander, hij lig even uit te puffen in de schaduw van een boom, we fietsen langs en groeten beleefd. Verderop als we eraan toe zijn stoppen we en eten onze lunch, onze verbazing is groot als de pelgrim toch ons inhaalt en een praatje begint. Zo hebben we een ontmoeting
met Sjors.
Hij is een wandel pelgrim, komt uit Tilburg en is met vrouw en camper onderweg naar Santiago,zijn vrouw rijdt en hij loopt dagelijks een of twee etappes. Leuk, hij blijft niet lang hangen maar toch leuk iemand uit je eigen land te hebben gesproken en tot Bénévent L’Abbaye gaat het prima.
We komen erg vroeg aan gek hoor, erg stil hier het dorpje lijkt uitgestorven.
Eerst maar een stempel halen en dan de boel verkennen. We mogen niet eerder dan 16.00u binnenkomen op het adres wat we reserveerden, relais de st.Jaques. Het is een mooi groot oud huis en we krijgen een kamer op de benedenverdieping en de fietsen gaan de garage in. Ze hebben een labrador, een hele lieve hond en als je niet oppast kom je niet meer van hem los. We eten ook hier vanavond en zijn benieuwd naar het menu. We weten inmiddels dat dit nogal een verschilt, van een eenvoudig doch voedzame maaltijd( zoals Bommel zou zeggen) tot een driegangen menu voor weinig geld. De maaltijd wordt erg gezellig, de Engels sprekende gastheer komt ons halen en we zien nog een bekende aan tafel, jawel de pelgrim van namiddag uit Theo uit Stuttgart. Hij stippelt zelf iedere dag opnieuw zijn route uit. Veel werk en hij vraagt ons dan ook naar onze boekjes en of hij die zou kunnen kopen. Jawel, maar alleen in het Nederlands, toch noteert hij de ISBN nummers….Het eten is een pot eau feu met linzen, worst, groenten en aardappelen met rode wijn erbij, heerlijk vullend en smaakvol. We eten met zijn 5’n alles op en de heer des huizes geeft nog een toetje uit de koelkast als je dat wilt. Nagenietend en de was p tijd binnenhalend gaan we tijdig slapen. ‘s-Morgens is het brood al klaargezet en sommige dingen zoals yoghurt en boter mag uit de koelkast gepakt. Er zijn ook wandelaars en die eten gescheiden van de fietsers, gek genoeg zou ik dat niet willen maar de meesten kijken daar niet van op. We vertrekken na het betalen van de kamer en vinden al snel de goede route vanuit Bénévent..op naar St.Leonard de Noblat. Als laatste maakt de eigenaar nog een foto
van ons vieren.

Ma.1 juni Logis hotel st. Jaques, st Leonard de Noblat
Vandaag is het een beetje dreigend en we besluiten onze regenspullen bij de hand te houden, niet voor niets het gaat miezeren, als het niet erger wordt tekenen we ervoor. We stoppen regelmatig om een bouillonnetje te drinken dat ons een boost geeft om lekker op peil te blijven, je gebruikt toch meer energie dan je weet en dit maakt dat je waterhuishouding op peil blijft. Onderweg heb ik steed een rugzak met 1,5 Ltr. Water bij me en dagelijks gaat die helemaal op. Het is vandaag een meevaller dat het niet harder gaat regenen maar we plannen de Lunch zodanig dat we lekker droog blijven en komen na een kleine 50 km aan in St.Leonard de Noblat

Het is een mooi oud 12e eeuw Romaans dorp met een uitzicht over de heuvels waar ons hotel over uitkijkt. We bezoeken de Kerk, halen een stempel in de refuge en zoeken ons hotel weer op. Het eten is heerlijk maar het toetje slaat alles, lasagne ijs met aardbei (ik) en een chocolademousse met lange vingers, hmm….. wat hebben we het toch goed!! Dit is beter dan ik van te voren had gedacht .

Di.2 juni Claire & Daniel, Condat sur Ganaveix
Het is inmiddels alweer juni en de onderbreking voor mijn verjaardag komt dichterbij en we zitten momenteel in de Limousin. We hebben al vaker wat hunebedden gezien maar hier komen ze met enige regelmaat voor op onze route. Jan maakt er foto’s van en we stoppen daarom even,

nemen een pauze en zijn blij dat de route niet zo erg heuvelachtig is. Het is erg warm en we moeten zorgen dat we genoeg eten en drinken bij ons hebben want de volgende 30 km tot aan Uzerche is daarvan verstoken. Meestal doen we dan boodschappen in de ochtend en vaak is onderweg wel een bakkertje waar we heerlijk vers stokbrood kopen om tijdens de lunch lekker de tonijnsalade( onze favoriet) mee te besmeren. Voor vanavond moeten we ook wat kopen omdat ons hotel geen maaltijd verzorgt maar men heeft wel een winkeltje waar je van alles kunt kopen. We zullen zien, het is 50 km verder.
Omdat Claire had uitgelegd dat bij aankomst direct hun locatie zou opvallen zijn we heel benieuwd, en ja hoor een groot hoog huis op een bergje met mooie blauwe(echt Frans) luiken….
Als we aankomen worden we zeer vriendelijk ontvangen en naar onze kamer gebracht. Ruim, schoon en gezellig ingericht. Onze fietsen kunnen pas vanavond binnen gezet omdat dit in de lobby moet. Niet erg, we gaan ons beraden wat we doen met eten, het wordt lekker stokbrood met kaasjes en smeerseltjes met wijn op het heerlijk zonnige met druivenranken overdekte terras waar we lang blijven zitten ook al steekt er een windje op. Záááálig… Als we ’s-avonds naar bed gaan doen we de luiken dicht maar we zien dan, hoeveel onderhoud ze eigenlijk nodig hebben en ach
ja, la douce France nest pas??? De volgende morgen krijgen we in het restaurantgedeelte het ontbijt van de heer des huizes, Daniel, en als we hebben opgepakt veertrekken we rond 8.30u mooi op tijd dus.

Wo.3 juni La Cremalleire Brive-la-Gaillarde
We zijn nu in de Périgord!! Het is heel mooi weer en de warmte voel je opkomen, tegen tienen is het al 20° en de zon is brandend, we zijn dan ook al blij als we weer ergens in de schaduw fietsen. We komen na een kilometer of 8 in Uzerche aan en het is een prachtig gelegen stadje met een uitzicht over het dal van de Vezère.Donzenac een plaatsje langs de route.
We kruisen met enige regelmaat het riviertje de Vezère maar gelukkig ook een stuk met veel groen door het bos maar wel heet en gelukkig hoeven we ook vandaag maar 50km. Door naar st. Jal, een flinke klim maar door het bos en naar beneden, dit alles gelukkig over veel beboste weggetjes. We besluiten te lunchen in Donzenac, we moeten errug klimmen dit is géén fietsstadje maar als we in het centrum komen vinden we een mooi historisch centrum waar een plein is met enkele restaurantjes. We nemen hier eerst een biertje en bestellen daarna een broodje. Na een uurtje rust gaan we nog even door het centrum om te kijken of we er een stempel kunne halen maar helaas. Toch niet getreurd, er komen nog genoeg kerken en kloosters voorbij, en anders kun je bij iedere refugio er een halen.. We blijven vandaag door een heerlijk bosrijke omgeving fietsen en dat maakt de weg gemakkelijker alhoewel het soms ook klimmen en dalen blijft. We zien hier ook veel invloeden van de Kelten en Romeinen en komen redelijk vroeg in Brive-la-Gaillarde aan, het is kermis hier en we zullen via het VVV en hotelletje boeken. Men belt de hotellier en vraagt of er plek is, we mogen direct komen. Als we voor het hotel staan komt er een mevrouw aan die ons aanspreekt, ze zegt dat het gesloten is en niet voor 18.00u. opengaat. We zeggen haar dat het VVV zojuist hem heeft gebeld en dat we direct konden komen, nou zegt ze stellig, slaap maar lekker verder terwijl de deur opengaat en de hotelier ons binnennodigt valt haar mond open maar ze hersteld zich direct en spreekt hem aan over een annonce o.i.d. we hebben stiekem veel lol over haar verbazing en gaan naar binnen.
Onze fietsen worden in een straatje verderop gestald. We krijgen een mooi gerenoveerde kamer met badkamer(gespoten bad en muren) waarna we een douche nemen om vervolgens een biertje te gaan nemen. Het is een leuk stadje waar toevallig kermis is en er een drukte van belang heerst. ’s-Avonds dineren we gewoon in ons hotel en we worden daarvoor naar het tuinterras geleid. We vallen van de ene in de andere verbazing, het diner is werkelijk fantastisch goed bereidt met hele mooie opmaak en smaken die er niet om liegen. Als we de volgende dag willen vertrekken krijgen we hulp van een van de koks om ons te helpen oppakken, nog niet vertoont deze reis. Leuk hè.

Do. 4 juni hotel du Puits, Souillac(52km)
We hebben een heerlijk fietsdag en onderweg vinden we een leuke locatie waar we lunchen.
Een gerestaureerde druiven molen in het midden van het dorp Turenne.
Daarna raken we een beetje de weg “kwijt”, ik ben er niet zeker van dat we nog op de juiste route zitten en ga onderweg verschillende mensen aanspreken of dit de weg naar Santiago is. Als ik voor de zoveelste keer afstap omdat ik net een mevrouw in haar auto zie stappen , komen ze naar ons toe en vraagt wat ik wil. Dan roept ze haar man erbij en als blijkt dat we onderweg zijn naar Santiago komen ze met een prachtig verhaal. Het is al eeuwen zo dat er een bron met een waterput op hun erf ligt die nog steeds in werking is. Dat wil hij ons wel even tonen en de daad bij het woord voegend doet hij het deksel van een mooie gebouwde put omhoog, haalt aan een touw een emmer vol water uit de bron en veegt het stof eraf, vervolgens giet hij een beetje in een drinkbak en doet ons voor hoe dat moet. Dan moeten we er ook aan geloven en daarna volgt het verhaal. Deze bron is gemaakt voor de postkoets op weg naar Santiago en al eeuwen lang werden de paarden aan de overkant gestald en van water en hooi voorzien. Erbij ligt ook nog de gerestaureerde herberg die niet meer in gebruik is. Alles is al eeuwen lang bezit van deze familie en hun zoon heeft gisteren nog een gehandicapte bicigrino geholpen met zijn KUNSTBEEN te repareren, hé….ook die hebben we in Vezelay gezien!!

Vandaag fietsen we naar Souillac, een dorpje dat we al kennen van een vorig bezoek aan Harrie en Ria en we overnachten via Booking.com in Auberge du Puits. Een oud Frans hotelletje waar het zeer donker is binnen en we moeten dan ook uitkijken bij het naar boven gaan, gelukkig halverwege gaat er een lamp aan. We mogen in een grote kamer en suite met aparte badkamer, wat een luxe, ook al is die al oud we zien wel dat het goed wordt onderhouden. Onze fietsen worden in een garage ondergebracht waar ze ook antieke spullen hebben staan, zij doen ook veel leeghalen van huizen uit erfenissen. Er staan twee mooie canapés en hebben het even over een evt. aankoop voor in ons nieuw huis, och laten we dar nog even mee wachten, gelukkig kan het niet mee op de fiets. We willen allebei naar de kapper en vragen de eigenaresse om een adres, het is dichtbij en we kunnen beide worden geknipt. Een zeer ervaren kapster heeft de salon samen met haar man, zij hebben2 meiden in de leeftijd 9 en 11 jaar die ook opvang behoeven, dat doet haar man nu en zij is dan in de zaak bezig. Zij probeert met Jan wel wat Engels maar het is te moeilijk om dat vol te houden en ze gaat met mij snel over op haar vertrouwde Frans.
We zoeken even uit waar we zullen eten vanavond en dat doen we niet in het hotel omdat het er zo donker is. Als we terugkomen zit er een hele corpulente dame aan een copieus maal,gelukkig kunnen we buiten alles gadeslaan onder het genot van een kopje thee. Wat een hoeveelheden worden er naar binnen gewerkt, niks voor mij!!! De volgende morgen staat er ook een groot ontbijtbuffet klaar en we kunnen alles krijgen wat we willen. Het is niet allemaal even vers, soms verpakt maar dat hindert niet, dat mogen we ook meenemen voor onderweg. Wel makkelijk en als we vertrekken is er nog enige verwarring omtrent de sleutel van de garage maar die had ik al afgegeven aan de hotelier